Как да общуваме с пациента така, че да спечелим пълното му доверие
Безспорно, връзката между асистент и пациент трябва да бъде изпълнена с доверие, в противен случай работата няма да върви така гладко, както би ни се искало. Много е важно още от самото начало на запознанството вие да демонстрирате сърдечност, внимание и желание да изпълнявате съвестно всичките си задължения. Това е задължително условие и то трябва да се спазва дори и в случаите, когато самият пациент е скептично настроен и не особено мил, поне в началния етап на познанството.
Поддържайте сърдечност и любезност в отношението си
Всеки един социален асистент, който се е отдал на работата си, трябва да бъде напълно наясно, че срещу него стои болен човек. Именно за това и той се нуждае от асистент. Затова следва да подходите към него точно от такава гледна точка – че това е човек, който има нужда от грижи и внимание.
Ако пациентът страда от някакво заболяване, без значение дали то има отношение към напредването на възрастта, или не, добре е да имате предвид, че физическият дискомфорт или болка винаги се отразяват и на психическото равновесие. Затова, бъдете снизходителни и проявете разбиране. Най-лесният начин е да се поставите мислено за момент на мястото на вашия пациент.
Не критикувайте
Критиката, дори и тази, която е заслужена, никога не е била добър способ за изграждане на топли отношения. Дори и да не го показва, критикуваният едва ли ще бъде въодушевен да споделя проблемите и терзанията си с човек, който възприема като свой съдник. Ако искате да отчуждите някого от себе си, можете спокойно да започнете да го критикувате, резултатът няма да закъснее.
Приемайте вашия пациент като вече изградена личност и се примирете с недостатъците му. Просто обърнете повече внимание на добрите страни и ги поощрявайте. Някой мъдър човек беше казал, че когато искаме да пуснем светлината, не се борим с мрака, а просто повдигаме завесата. Направете същото – повдигнете завесата на добрите страни на вашия пациент и ще видите колко лесно ще изградите доверие помежду си.
Нека пациентът знае, че може да разчита на вас
Може би от опит вече сте забелязали, че е лесно да зависиш от някого, когото харесваш и уважаваш. Именно такива трябва да бъдат отношенията пациент – асистент. Демонстрирайте загрижеността си, нека пациентът усеща това, че сте отговорни и на вас може да се разчита. Само така работата ще върви гладко и безпроблемно. Заредете се с търпение, следвайте задълженията си и топлите чувства между вас и вашият пациент със сигурност ще изместят недоволството от всякакви дребни битови проблеми.