Как да общуваме с тежко болни хора – практически съвети
Грижата за хора със сериозни заболявания е голямо предизвикателство за медицинския асистент и изисква много сила и търпение. Пациентът се нуждае не само от грижи, но и от психологическа подкрепа.
Как правилно да общуваме с тежко болен човек?
Нека да се спрем на основните неща, които трябва да знаете.
Бъдете честни
В трудни ситуации мнозина се опитват да останат оптимистични и позитивни. Разбира се, хуморът и смехът наистина помагат за справяне със стреса и напрежението, но също толкова важно е да не се изкривява реалността, когато става въпрос за това колко тежко е състоянието на пациента. Подкрепете го, но бъдете честни с него и не му давайте фалшиви надежди.
Задавайте въпроси и слушайте внимателно отговорите. Позволете на пациента да изрази искрено своите страхове и притеснения относно смъртта, включително го оставете да се наплаче, ако е разстроен.
Реагирайте правилно на промените в настроението
Сериозната диагноза може да предизвика редица силни емоции – страх, гняв, негодувание, безпомощност, тъга, разочарование. Също така, отношението към тежката болест може да варира от отказ до приемане. Пациентът обикновено се чувства много самотен, дори и при подкрепа от семейство и приятели. Затова проявете търпение към резките промени в настроението, които са много характерни в подобни ситуации.
Бъдете готови да убеждавате правилно
Понякога сериозно болният човек се надява на чудо и дори може да опита да спре с традиционните лекарства и да заложи на алтернативни методи на лечение. Бъдете готови за подобна реакция, но внимателно премерете рисковете и му ги обяснете. Например, ако алтернативните методи няма да навредят и не са заместител, а допълнение към лечението, тогава няма лошо да се опита. Ако обаче пациентът се кани да откаже доказано ефективно лечение в полза на медитация или други подобни методи, трябва да опитате да го разубедите. Но внимателно – без да го заплашвате и спорите с остър тон.
Опитайте се да разведрявате тягостната обстановка
Помислете какво би могло да зарадва пациента ви. Предложете разходка, гледане на любим филм, нещо, свързано с хобито му и всичко останало, което ще му помогне да се откъсне от лошите мисли за по-дълго време.
Бъдете оптимистични и прагматични
Постоянни изследвания, очакване, несигурност – всичко това несъмнено рефлектира зле върху нервната система на пациента с тежко заболяване и затова от страна на неговия асистент се изисква възможно по-голямо разбиране и търпение.
Дори болестта да е в много напреднала форма или пък да не може да бъде излекувана напълно, пак би могло да се направи така, че човекът да живее по-добре. Всеки обича вкусната храна, да може да се движи нормално и да върши любимите си неща. Работете усилено в тази насока и помислете с какво бихте могли да допринесете за възможно по-пълноценния живот на вашия пациент. Той, както и неговите роднини, със сигурност ще оценят усилията ви.